05 januari 2009

Jonathan Strange & Mr Norrell, Susanna Clark

Ik was op vakantie en ik nam mee: nogal wat boeken. Het goede voornemen was verschillende titels vanuit Indonesië de wijde wereld in te sturen. Uiteindelijk is het me gelukt vier boeken uit te zwaaien, daar staan twee nieuw verworven titels tegenover. Het ene boek kocht ik, het andere vond ik. Het lag op de stapel boeken naast de kassa van een eethuisje. Mijn monomane boekenoog spotte de boekenstapel meteen. Veel titels die mij niet interesseerden en toen ineens deze dikke pil van Susanna Clark. Qua omvang nam ik zo meer boek dan ik gaf.
            ‘Jonathan Strange & Mr Norrell is unquestionably the finest English novel of the fantastic written in the last seventy years,’ aldus Neil Gaiman. Deze waardering, die ik na lezing van de roman zag, zou mij eerder niet dan wel ertoe hebben aangezet dit boek te lezen. Fantasy bekoort alleen met mate, andere verhalen sluiten beter aan bij mijn smaak.
            Gelukkig wist ik het niet van die fantasy en begon ik onbevooroordeeld te lezen over de geschiedenis van de magie in Engeland. Jonathan Strange & Mr Norrell is een meeslepend boek, een absurd, subtiel geestig, grimmig, fantastisch verhaal. Onwerkelijk magisch en toch overtuigend realistisch. In de stijl van een groots negentiende-eeuws overzichtswerk, inclusief voetnoten en een lange lijst geraadpleegde literatuur (allemaal verzonnen). En tegelijk knipoog na knipoog naar vervlogen literaire tijden en gebruiken.
            Hier allerlei extra's over de wondere wereld van Strange en Norrell.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh, en sinds kort zou voor mij Neil Gaiman wél een aanbeveling zijn. Dit boek wil ik ook ooit wel eens lezen. Al houd ik evenmin van fantasay

maup zei

Ik leg mijn exemplaar graag voor je apart. Het is wel flink beduimeld (was het al toen ik het vond en dat is de afgelopen weken alleen maar erger geworden - onvermijdelijk als je tropisch leest).

Anoniem zei

JAAAAH, deze ga ik zeker nog eens lezen. Elsje (ook een grrl met smaak ;) is daarover namelijk eveneens behoorlijk lyrisch.

Het boek werd me al een paar x bijna door de strot geduwd, maar eerst moeten er wat andere boeken worden gelezen. Ik vermoed trouwens dat mijn huidige leesvoer, The End of Mr. Y van Scarlett Thomas, aardig in de buurt komt?

maup zei

oei, dat boek van Thomas klinkt intrigerend, dat ik me daar nog niet eerder in heb verdiept. misschien omdat ik al een boek had?
maar nu zit de titel in m'n brein en zal ik het boek plotseling overal zien liggen lonken.